INTEGRACJA SENSORYCZNA
Integracja sensoryczna to skuteczna metoda terapii stosowana u dzieci i młodzieży, u których obserwuje się trudności w zakresie:
- umiejętności ruchowych (słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymaniem równowagi),
- nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD, ADD),
- nadwrażliwości lub zbyt małej wrażliwości na różne bodźce sensoryczne,
- nadwrażliwości na ruch (negatywna reakcja na ruch, niepewność grawitacyjna, choroba lokomocyjna),
- problemów emocjonalnych (nadmierna wrażliwość, nerwowość, kłopoty z koncentracja uwagi),
- opóźnionego rozwoju mowy,
- opanowania umiejętności szkolnych (problemy z zapamiętywaniem i motywacją do uczenia się, dysleksja, dysgrafia, dysortografia).
Wybrane objawy zaburzeń integracji sensorycznej u niemowląt i małych dzieci (zaburzenia samoregulacji)
dziecko:
- nie lubi przytulania, głaskania
- nie wkłada do buzi zabawek
- jest nadmiernie pobudzone
- płacze podczas kąpieli
- nie lubi dotykać zabawek o określonej fakturze
- unika kontaktu wzrokowego
- nie wodzi wzrokiem za pokazywaną zabawką
- nie zasypia w obcym miejscu
- lubi hałas
- dźwięki nieprzyjemne dla innych sprawiają mu przyjemność
- do zaśnięcia potrzebuje bardzo głośnych dźwięków
- do zaśnięcia potrzebuje zupełnej ciszy i nawet najcichsze dźwięki je wybudzają
- preferuje długotrwałe przebywanie w jednej pozycji
- nie lubi/bardzo lubi gwałtowne ruchy
- lubi intensywne huśtanie
- jest bardzo drażliwe, płaczliwe, wybucha złością
- bardzo szybko przechodzi do intensywnego płaczu
- ma trudności z zaśnięciem
- często budzi się w ciągu nocy
Wybrane objawy zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym -
dziecko:
- jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem
- ma trudności z samodzielnym piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów (preferuje dania papkowate),
- źle toleruje wykonywanie przy nim czynności pielęgnacyjnych i higienicznych, takich jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie, czyszczenie nosa, uszu itp.
- wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie,
- ma problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów,
- ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie,
- podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku itp.
- jest nadruchliwe, nie może usiedzieć/ustać w jednym miejscu,
- trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza,
- jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża,
- bywa uparte, negatywistyczne,
- w porównaniu do innych dzieci czy wymogów sytuacji porusza się zbyt szybko lub za wolno,
- nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność, np. jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki, pływanie,
- wchodząc/schodząc po schodach częściej niż inne dzieci trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi,
- nieumyślnie wchodzi lub wpada na meble, ściany, inne dzieci,
- niewłaściwie czy wręcz dziwacznie trzyma różne przedmioty codziennego użytku, np. nożyczki, sztućce czy przybory do pisania,
- unika dziecięcego baraszkowania z rodzicami lub rodzeństwem,
- uwielbia ruch, poszukuje go, dąży do niego. Jest stale w ruchu – biega, podskakuje, często zmienia pozycję ciała
- przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę, usiąść na wysokim stołku,
- w nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację w otoczeniu,
- często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała oraz w otaczającej przestrzeni, podczas gier zespołowych zdarza się, że biegnie w innym kierunku niż jego drużyna, w inną stronę niż piłka, którą ma złapać, jest zdezorientowane, ma słabe wyczucie odległości
- nie ma dominacji jednej ręki,
- ma trudności z czytaniem i pisaniem, częściej niż inne dzieci w jego wieku myli, odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu, przerysowywaniu z tablicy,
- ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kalkowaniem itp.
- sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy,
- nie lubi karuzeli, huśtawki, lub przeciwnie – uwielbia to.